• Shortcuts : 'n' next unread feed - 'p' previous unread feed • Styles : 1 2

» Publishers, Monetize your RSS feeds with FeedShow:  More infos  (Show/Hide Ads)

Date: Wednesday, 16 Jul 2014 12:50

Kiss-Csapó Gergő túravezető, néhány hete nálunk járt és jobban ráért mint szokott. Így az orcája elé toltuk a kamerát és kifagattuk a szent sztratovulkánra vezető trekking menetéről. Beszél a napi távokról, a bőséges kajáról, a csúcstámadás éjszakájáról.

Idén szeptemberben negyedszer vágunk neki az Ararát (5137 m) miniexpedíciónak,

csatlakozni itt tudsz a csapathoz.

A beszéd alatt látható illusztrációk anyagai Kiss-Csapó Gergely, az iKalandos túrázók és Erőss Zsolt gyűjteményeiből származnak. További videók forrásai: http://vimeo.com/81281176; http://vimeo.com/73524552
Date: Wednesday, 16 Jul 2014 12:12

Ha egy hegyi túrán (a szigorúan, több forrásból ellenőrzött pozitív időjárás előrejelzések ellenére) belefutunk egy rossz időbe akkor a túrázók arcán nem biztos, hogy őszinte lesz a mosoly. Az esetleges csalódás, elégedetlenség is valahol érthető főleg egy kezdő túrázónál, aki a Grossvenedigeren találkozik először a hegyek világával. Szóval ez lenne a várható, ez lenne a kézenfekvő.

Nálunk viszont nem így van.

Nem az Északi-sark hanem a ködös Grossvenediger

Túravezetőink évről-évre bizonyítják, hogy akkor sem kell rossz szájízzel hazamenni, ha nincs verőfényes napsütés, nincs lélegzetelállító csúcspanoráma, netán a csúcssiker is elmarad.

Ezt persze nem mi mondjuk, hanem az iKalandal túrázó hölgyek és urak – egy túra után ahol ködben és hóesésben teljesítették Ausztria legkedveletebb gleccsertúráját.

Azt hiszem az alábbiakkal nyugodtan dicsekedhetünk:

“Kedves ikaland!

Nehéz most bármit is írni, mert abba a szóba, hogy KÖSZÖNÖM nem fér bele mindaz a sok-sok pozitív érzés és hála amit a hétvégi Grossvenediger túra kapcsán érzek.
Rendkívül örülök, hogy immár másodszor és egész biztosan nem utoljára veletek utaztam, utazhattam és megismerhettem Bálintot, aki egy -máshogy nem tudom megfogalmazni- új világot mutatott meg nekem. (Egy olyan világot amit mindig is szerettem volna megtapasztalni, de eddig legfőképp saját félelmeim miatt ezt nem tettem meg.)
Szóval még egyszer köszönöm, mindenkinek aki lehetővé tette számomra, hogy ilyen érzések és érzelmek hatása alatt legyek az “első 3000-esem” után.”

és egy másik:

“Kedves Ikaland-orok!!!

Tegnap este jött meg a négy fős csapat, a Bálint vezette Grossvenediger túrából.
Még amíg nagyon friss bennem az érzés, szeretném nektek köszönetemet kifejezni, hogy segítségetekkel hozzájuthattam egy ilyen nem mindennapi élményhez. Az út jól sikerült, a túravezetés profi volt. Nem tudom milyen lett volna Szlankó Zoli vezetésével, de Bálinttal részemről teljesen elégedett voltam. Külön meg szeretném említeni, hogy engem Bálint, nagyon fiatal kora ellenére, higgadtságával, nyugodtságával, és sallang mentes őszinteségével nyűgözött le. Úgy gondolom, hogy teljes biztonságban voltunk az ő vezetésében. A csapat jól összekovácsolódott, figyeltünk egymásra, segítettünk egymásnak. Azt csak érdekességképpen említeném meg, hogy a csúcstámadás napján, a gleccserbe mi “szálltunk be” elsőként, utánunk rögtön még néhány csapat….és mindenki a Bálint, azaz a mi nyomvonalunkat követte, ha mi megálltunk ők is megálltak, ha elindultunk ők is elindultak, tehát tulajdonképpen több csapatnak is ő mutatta az utat azon a napon a csúcsig.
Én azt kaptam amire számítottam, egy viszonylag fizikailag nehéz túrát, melyel feszegethetem a kitartásom határait…és nagyon nagy örömmel tölt el, hogy különösebb nehézségek nélkül meg tudtam csinálni. Biztos lesz következő valamikor számomra…..”

Author: "admin" Tags: "Hegymászás, Hírek a ház körül, Sze..."
Date: Wednesday, 09 Jul 2014 12:20

Seb Montaz – azon kevés hegyivezetők egyike – aki lebilincselő stílusú filmjeivel mutatja be szenvedélyét és hivatását – a hegyeket. Chamonixban él és ügyködik. Történetei mozi élményt adnak, szinte a hegyek felé szippantanak, annyira inspirálóak..

Legutóbb azonban nem szórakozott a több hetes utómunkával, kellemes hangulatú zenével és effektekkel. Egyszerűen kiment csúszni egyet a Mont Blanc gleccserére és eközben véletlenül megmutatta, hogy milyen egy gleccser belsejében…A Glacier du Geant 400 méter mély és 12 km hosszú. (Végig persze nem ment rajta – azért annyira ő sem akkora király ;) )

A környéken mi is tiszteletünket tesszük, legközelebb szeptemberben csatlakozhatsz hozzánk.

Author: "admin" Tags: "Alpok, Fotó, Videó, Hegymászás"
Date: Monday, 02 Jun 2014 09:23

2 éve már a kezünkbe került ez a videó egy őrült osztrák csapatról, akik bringával és sível közlekednek a Monte Rosa csoport 4000-es csúcsain. Akkor nem mertük kitenni, nehogy valaki tanuljon a rossz példából. Azonban a táj és a hangulat miatt – most arra jutottunk – érdemes “beletekerni”…

Gleccser DH - Monte Rosa

Gleccser DH – Monte Rosa

Talán nem kell hangsúlyozni, hogy a srácok nagyon felkészültek voltak és senkinek sem ajánljunk a látottak kipróbálását.

Ennél sokkal ésszerűbb, földi halandóknak is teljesíthető túrát tűztünk ki ezen a kellemetlen panorámával rendelkező vidéken. Júliusban és Augusztusban garantáltan ellátogatunk ide, hogy begyűjtsük a környék 4000-eseit. A terv szerint 7-et.

Még van néhány kiadó helyünk.

Author: "admin" Tags: "Alpok, Fotó, Videó, Hegymászás"
Date: Wednesday, 21 May 2014 12:35
Erőss Zsolt emlékére

Erőss Zsolt – minden idők legnagyobb magyar alpinistája

Még mindig nem szoktunk hozzá. Még mindig várunk. Tudjuk, és valamit mégis várunk. Egy hosszú expedíció.

Valami Nagy Jó veszett el a világból..hogyan is lehetne belenyugodni!

„Jó élni!”- ezt mondtad, miután utolsó pillanatban sikerült egy szikla mögé elbújnod egy lavina elől a Gasherbrum1 első megmászásának kísérlete során. Lefilmezted a lavina pusztító nyomát, és átérezted, mi lett volna, ha.. Lihegtél, a pulzusod még szaporán lüktetett, és hálával nyugtáztad, hogy élsz.

Akkor már több napja egyedül másztál. Nem volt társaságod, nem volt kihez szólnod. Mert így akartad. Egyedül indultál el. Nem szerettél várni. Sürgetett egy belső türelmetlenség. És bírtad, ahogy a hegyek csöndje vesz körül. Egy darabig. Mert amikor felmerült benned, hogy nem lehetsz újra velünk, fájdalmassá vált az egyedüllét, a társak hiánya.

Aggódtunk érted. A rádió már nem működött. Aggódtunk és vártunk. Végül egyszer csak megjelentél. Micsoda öröm, micsoda megkönnyebbülés!

Eléd siettünk. Csurogtak a könnyeid. Közöttünk akartál lenni. Megláttuk a határaidat.

Aki a Gyergyói-medencében tölti gyerekkora teleit, az igazán megtanulja, mi a hideg. Nem voltak divatos játékaid, szegénységben éltetek. De ott voltál a természet tenyerén, a színes játékokat a sziklák és hegyek nyújtották neked. Nagyfiúk vettek körül, fel kellett zárkóznod. Az élet is sürgetett: hamar önállóvá kellett válnod.A Békás-szoros felnevelt, és életednek irányt adott. Ennek az iránynak mélysége és súlya volt. A felelősség magas fokával. Szeretted, hogy az életed igazán szól az életről, az élésről.

Zsolt a Békás-szorosban kezdett mászni

Ami nyomot hagy. Belevésni magadat a legkeményebb anyagba, és a természet részévé válni.  A lelkesítő tűz és valami belső nyugtalanság volt a hajtóerőd. Rengeteg tapasztalatot szereztél és jól felmérted képességeidet.

Erdély szívóssá és kitartóvá tett. Többször kellett új életet kezdened. Sosem merült fel benned, hogy elhagyd magad. Hajnalban keltél és mentél a silóba vagy valami toronyra, és egész nap ott fáradtál. Heteken át, éveken át. És lett új otthonod.

A fizikai munka után a szabadnapokon a hegyekbe mentél „pihenni”. Használtad az életet. Aktívan, mélységében róttad bele magad.

Nem bonyolítottad túl a dolgokat. Egyszerűen: csináltad őket. Határtalanul szeretted a hegyeket, ez volt a válaszod arra, miért mászod őket.

Akiben több van, attól többet várnak el.  Érezted, hogy benned több van, és ez a hajtóerő magasabbra, nehezebb utakra űz. Más határokat kaptál, más mércéket, más küldetést.

Gasherbrum II, 2003

Nem akartál bizonyítani senkinek, sem versenyezni senkivel. A siker sem a külső sikert jelentette neked. Felismerted és tetted, ami a te életfeladatod.

Sokat olvastál, kerested az okokat, magyarázatokat, hogy előadásaid során választ adhass az embereknek a miértekre, és te magad is tanulj.

A válasz talán a „tökéletes élmény” fogalma: az aktivitásunkkal és erőfeszítésünkkel olyan boldogságot tudunk teremteni, ami magában hordja a fejlődést, vagyis önmagunk meghaladását (a „passzívan befogadott” öröm csupán rövid életű). Emberi erőnkből megvalósítani azt, amire képesek vagyunk, elmenni a határig, és kicsit kitolni azt: újjászületés. Már nem a régi vagyok. Több vagyok, új vagyok.

Igen, voltak sutaságaid, figyelmetlenségeid, és érthetetlennek tűnő konokságaid. És lelkesedésed olykor túl is vitt a határaidon. Ám kevés olyan embert ismerek, aki olyan jóindulatúan viszonyult másokhoz, mint te. Aki békés természettel, gyermeki naivitással és érdeklődéssel csodálkozik rá a világ működésére és az emberekre.

Nagyon szerettem az egyszerű, őszinte természetességed. Nem akartál senkit eljátszani, vagy valakihez hasonlítani. Mindezt melegséggel, kedvességgel, közvetlenséggel tetted. Ahogy életed társa, Hilda mondta: önazonos voltál.  Nem volt nálad semmi „zavaró tényező”. Csak a szép, tiszta Te.

Zsolt és Hilda

Sokat jelentett neked, amikor az emberek biztattak. Meghatott, és erőt kaptál tőlük. Érezted a szeretetüket, és építkezni tudtál belőle.

Az emberi butaságot pedig humorral tudtad kezelni.. Nem voltál fellengzős, tudományoskodó vagy okoskodó. Letisztultan és érthetően beszéltél, az emberek azt érezhették: te is ember vagy. Ha te az vagy, és így tudsz élni, akkor talán ők is képesek arra, hogy többet hozzanak ki magukból, és gazdagabb életet éljenek.

Valami nagy jó veszett el most a világból.

Azt mondják, úgy lehet halhatatlanná válni, ha minél többet adunk önmagunkból másoknak. Te megmutattad, hogy az életet tartalmassá lehet tenni annak szeretésén keresztül, célokkal és az ahhoz elvezető aktív tetteken keresztül.  És hogy mindig újra lehet kezdeni. Érdemes is, és kell is. Sőt: mosollyal, derűvel, hittel. Merni kell élni. A félelem ösztönös, ezért kell tudatos bátorsággal (és szeretettel) felülkerekedni rajta. És megmutattad, hogy fel lehet állni.

Sohasem adta fel

Talán ebből is sikerül majd.

„..Fölemelkedett, majd felhő ereszkedett rá és eltűnt a szemük elől, hogy többé már nem láthatták..”
Hozzá kell még szoknunk ehhez az állapothoz. Hogy nem úgy vagy már jelen, mint eddig voltál. Nem lesz könnyű.
Négyéves Gerda lányod ekképp vigasztalt minket egyik nap: „Majd csak kitalálunk valamit!”

Soha nem feledünk

Erőss Zsoltról
2013. Over Magazin, júniusi szám

Írta: Nedeczky Júlia

Date: Tuesday, 20 May 2014 13:32

Pontosan ma egy éve – izgalommal, gyorsuló szívveréssel, örömhírként olvastuk a Magyarok a Világ Nyolcezresein egy mondatos közleményét: “Nepáli idő szerint ma 18:00-kor, több mint 24 órás mászás után Erőss Zsolt és Kiss Péter feljutott a Kancsendzönga 8586 méter magas csúcsára.”

Néhány óra múlva azonban már a legtöbben sejtettük, hogy ez egy pokolian rossz hír. Napokig reménykedtünk, hogy barátaink és túravezetőink, Kiss Peti és Erőss Zsolt mégis előkerülnek.

Talán 2-3 nap is eltelt már, amikor nehéz szívvel, de ki kellett mondjuk – sohasem térnek vissza közénk. Örökre ott maradnak a hegyen, ott ahol igazán szerettek lenni, ott ahová mindig is tartoztak.

Egy évre rá, ma már halványodnak a tragédia körüli részletek, enyhül a nyomasztó fájdalom, de rájuk ugyanolyan élesen emlékszünk.

Zsolt és Peti

Date: Friday, 16 May 2014 17:22

A cseszneki via ferráta balesetről közölt rövid írás alaposan felkavarta az állóvizet, aminek kapcsán még tartozunk a tanulságokkal. De előbb, egy rövid videót is mutatunk, amiből kőkeményen kiderül, hogy mi vár egy 80 kilós túrázóra, aki különböző okok miatt – nem megfelelő felszerelés, nem megfelelő technika, esetleg valamilyen objektív veszélyforrás (pl: kőhullás) következtébenbelezuhan a via ferráta kantárba..

Jó dolog a via ferráta - te próbáltad már?

Vidám dolog a via ferrata – ha ésszel csinálják

Nem elrettentés, csak egy jó példa

– érdemes rászánni ezt a kicsit több mint 1 percet:

Elég brutális, nem? Ez alapján elég egyértelmű, hogy mindenáron el kell kerülni a via ferráta kantárba való beleesést.

A megfelelően használt via ferráta kantár meg fog tartani, de könnyen lehet, hogy az esés közben megsérülsz. Gondolj csak a drótkötelet rögzítő fém cövekekre vagy egy sziklafalhoz csapódásra. A fejedet a sisak megvédi, de ettől még komoly sérüléseket lehet szerezni.

Te tisztában vagy a biztonságos via ferrátázás szabályaival? Helyesen használod a felszerelést, tudod mit kell tenni ha te vagy egy társad megsérül?

Ha igen, akkor további boldog pillanatokat kívánunk a dróthuzalon. Ha pedig kezdőnek titulálod magad, magadtól tanultál, nem vagy biztos a dologodban és egyedül (hegyivezető vagy tapasztalt mászó felügyelete nélkül) szoktál/szeretnél via ferrátázni, akkor segítségképpen mutatunk valamit.

Segítünk, hogy összeálljon a kép.

Pont a cseszneki baleset kapcsán, túravezetőinkkel és sziklamászó oktatóinkkal összedugtuk a fejünket, és összeírtuk a biztonságos via ferrátázás szabályait, hogy azokat közérthetően, részleteiben elmagyarázzuk.

Ez a kis INGYEN tananyag neked is segíteni fog, és a következő túrákon már magabiztosan akasztgathatsz felfelé.